Att skydda innovation i farten: Så jobbar GAIM strategiskt med patent och IP


GAIM illustration

När innovationstakten är hög och tekniken rör sig snabbt räcker det inte med en bra idé. Det krävs också ett tydligt skydd och en partner som vet hur man bygger det. Techbolaget GAIM har på kort tid gått från idé till internationell expansion, med stöd av en genomtänkt IP-strategi framtagen tillsammans med oss på Hansson Thyresson.

Samarbete med Hansson Thyresson

Från ingenjörer till IP-kloka entreprenörer

GAIM grundades 2022, som en avknoppning från Aimpoint, där bolagets resa egentligen började flera år tidigare som ett utvecklingsprojekt som kombinerade VR-teknik, jakt och skytte. Två av medarbetarna, Tobias med bakgrund som ingenjör hos Sony Ericsson och Gabriella med tidigare erfarenhet inom Sandberg-koncernen, har båda en stark drivkraft att förnya och ta vara på idéer.
Men i takt med att GAIM gick från teknikidé till färdig produkt växte också behovet att skydda det unika. En del av lösningen var idén om den blåtandsutlösta triggern som patentskyddades tidigt.

– Vi insåg tidigt att vår produkt och vår affärsmodell behövde robust patentskydd, både för hårdvara och mjukvara. Vi kontaktade Hansson Thyresson via vår investerare Sandberg, och där började ett samarbete som gjort skillnad, säger Tobias.

GAIM team

Tydliga val, stark strategi

GAIM:s teknik och varumärke är idag skyddade genom ett flertal immaterialrättsliga verktyg såsom patent, bland annat för den unika blåtandstriggern. När det kommer till varumärkesskydd, exempelvis för GAIM:s logotyp, symboler och produktnamn handlar det inte bara om rena registreringar. Enligt Gabriella, kommersiellt ansvarig på GAIM, är det minst lika viktigt att förstå när och vad som är värt att skydda och hur man hanterar sina immateriella tillgångar i praktiken, vilket tydliggjordes i en IP-strategi som används som en levande plan för skydd, bevakning och prioriteringar.

– Vi vill inte samla på svaga patent. Det gäller att göra sin hemläxa, våga prioritera och hela tiden anpassa strategin till affären. Där har Hansson Thyresson varit ett värdefullt bollplank och känns nästan som en kollega till oss.

Navigera en osäker marknad

För bolag som GAIM, där en stor del av värdet ligger i mjukvara, är traditionellt skydd inte alltid tillräckligt. Då krävs en kombination av olika rättigheter och andra skyddsformer såsom patent, företagshemligheter, rätt avtal och ett starkt varumärke.

Vi på Hansson Thyresson har bland annat stöttat GAIM i att:

  • Identifiera risker och möjligheter i deras IP-landskap
  • Genomföra konkurrentanalyser och bevakning
  • Bygga ett språk för IP som fungerar i styrelserummet och i verksamheten

Genom regelbunden kontakt och översyn, hålls IP-arbetet levande – inte som en sidofråga, utan som en integrerad del av affären.

GAIM medarbetare

Innovation kräver förberedelse

Att tänka proaktivt kring patent är inte bara en typ av försäkring – det är ett affärsverktyg. GAIM är ett exempel på hur rätt IP-strategi kan ge både självförtroende och förhandlingsstyrka i en konkurrensutsatt marknad.

Vi är stolta över att få vara med och skydda nästa generations teknik – redan innan den når marknaden. Dessutom är medarbetarna på GAIM ett otroligt trevligt och engagerat gäng som vi trivs med att samarbeta med på ett nära håll.

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig att bygga en IP-strategi som gör skillnad?
Kontakta oss på kontakt@hanssontyhresson.se

Till fler blogginlägg

Kontakta oss