EU stoppar registrering av skydd för kärlekssymbol
Den 9 juli 2025 slog Europeiska unionens domstol fast att det tyska print-on-demand-företaget Spreadshirt inte får registrera den välkända ”I ♥”-symbolen som varumärke för kläder som t-shirts och tröjor. Företaget hävdade att varumärket skulle vara tillräckligt distinkt och kunde identifiera dess klädprodukter, så som ett varumärke är till för. Den slutgiltiga domen kom efter att företaget överklagat den europeiska varumärkesmyndigheten, EUIPO:s, beslut att ej låta varumärket registreras.
Företaget ansökte om att få skydda uttrycket, placerat på särskilda delar av klädesplaggen såsom på bröstet, nacken eller på etiketten som Spreadshirts webbsida låter kunden anpassa genom några knapptryck. EUIPO avslog ansökan 2022 eftersom symbolen ansågs för allmän och saknade därmed särskiljningsförmågan som krävdes för att registrera ett varumärke, trots att den placerades på specifika delar av klädesplagget. Domstolen i Luxemburg kom kort därefter till samma slutsats. Enligt beslutet så ser konsumenter hjärtat i uttrycket ”I ♥” som ett generellt, samt sedan tidigare vanligt, uttryck för att älska något (’’jag älskar’’). Domstolen menar alltså att konsumenter inte ser symbolen som ett unikt kännetecken för en specifik tillverkare inom en viss kategori såsom kläder.
Redan 2021 försökte företaget registrera symbolen fast utan att ange en särskild placering. Även då avslog myndigheterna ansökan med samma motivering. Domen visar att symboler och budskap som används brett i samhället inte kan enkelt monopoliseras genom varumärkesskydd, även om de kombineras med andra grafiska element eller har vissa placeringar på produkten.