Designskydd

Designskydd används för att skydda en produkts formgivning och utseende men inte dess funktion eller bakomliggande idé. En bra design innebär ofta en god försäljning och är därför värd att skydda. En registrerad design kan också vara en framgångsfaktor när du förhandlar med investerare eller skriver licensavtal. Investerare och affärspartner kan då känna sig trygga med att företaget har ensamrätt till designen.

Ensamrätten uppkommer normalt genom registrering. För att kunna registreras måste formgivningen vara ny och ge ett annat helhetsintryck än tidigare kända formgivningar för samma eller närliggande produkter. Innan du lanserar din produkt och vi inger ansökan om registrering har vi möjlighet att ombesörja en nyhetsgranskning för att ta reda på om du riskerar att göra intrång i någon annans tidigare ansökta eller registrerade rättigheter. En registrerad design ger dig ett dokumenterat skydd till designen i max 25 år. Vi har ett väl etablerat samarbete med ombud och jurister i de flesta länder där svenska företag vill göra affärer.

 

Kontakta oss så berättar vi mer!

 

Krav & kriterier inom designskydd

För att få designskydd måste designen vara ny. Det innebär att det inte får finnas några tidigare identiska eller i stort sätt identiska utföranden på marknaden som har offentliggjorts före ansökningen. En design anses dock inte blivit offentliggjord på sätt som hindrar designregistrering, om offentliggörandet skett under en period på 12 månader före den dag då ansökningen lämnades in. Denna 12-månadersperiod brukar kallas ”grace period”.

För att designen skall registreras måste den dessutom vara särpräglad. Bedömningen görs utifrån det helhetsintryck en s.k. kunnig användare får av mönstret i förhållande till tidigare kända designer och utföranden. Som Europeiskt designombud, kan vi erbjuda designskydd i såväl Sverige som EU. Tack vare våra nära internationella samarbeten kan vi också erbjuda designskydd i de flesta länder utanför EU och Europa. Vi är vana att ha kontakt med olika myndigheter runt om i världen såsom PRV, EUIPO och WIPO.

För att kvalificera sig för designskydd måste din design uppfylla två grundläggande kriterier: den måste vara ny och särpräglad. Nyhetskriteriet innebär att ingen identisk design får ha offentliggjorts innan din ansökan lämnas in. Små skillnader räcker dock inte för att betraktas som nya; designen måste vara väsentligt olik befintliga designer. Karaktärskriteriet kräver att designen ger ett annorlunda helhetsintryck jämfört med tidigare kända designer till en informerad användare. Det är denna unika egenskap som skyddas, vilket betyder att designens estetik och visuella framträdande spelar en stor roll i bedömningen av dess skyddsvärdighet.

Designskyddets giltighetstid

Designskydd i Sverige erbjuder initialt ett skydd i fem år från det datum ansökan lämnas in. Detta skydd kan sedan förnyas i ytterligare perioder om fem år vardera, upp till en total skyddstid på maximalt 25 år. För att bibehålla skyddet måste du aktivt förnya registreringen vid slutet av varje femårsperiod och betala en förnyelseavgift. Att upprätthålla ditt skydd är viktigt för att fortsätta hålla din design skyddad mot imitationer och otillbörlig användning på marknaden under en längre tid.

Ansökan om designskydd

För att ansöka om designskydd i Sverige behöver du registrera din design hos Patent- och registreringsverket (PRV). PRV hanterar alla aspekter av designregistrering och är den myndighet du ska vända dig till för att skydda din design nationellt. Om du önskar skydda din design internationellt, kan du antingen ansöka om skydd hos EUIPO (för skydd inom EU) alt. WIPO (om du vill skydda din design i många delar av världen). Genom Haag-systemet kan du använda dig av en så kallad internationell ansökan, vilket förenklar processen och minskar kostnaderna jämfört med att ansöka i varje land separat.

Behöver du rådgivning kring designskydd?

Som patentbyrå hjälper vi gärna dig med designskydd! Kontakta någon på vår patentavdelning om du behöver rådgivning kring designskydd eller närliggande rättigheter, såsom patent eller varumärkesskydd. Ofta kan vi erbjuda ett initialt fritt möte där du får möjlighet att ställa frågor och få en bild över vilka skydd du bör överväga samt kostnaden för detta.

Vanliga frågor om designskydd

Här ger våra varumärkesjurister svar på några av de vanligaste frågorna som vi brukar få om designskydd!

Vad krävs för att få designskydd?

För att få designskydd finns en rad krav:
1) Designen ska vara ny. Helhetsintrycket av din design måste skilja sig från annan design som tidigare har gjorts allmänt tillgänglig. Du har ett år på dig att registrera din design från offentliggörandet.
2) Designen måste också ha särprägel; enkla och banala mönster som måste kunna användas av alla kan man inte få ensamrätt till.
3) Designen får inte vara uteslutande funktionsberoende. Designskydd är ett rent utseendeskydd, inte ett funktionsskydd. Teknisk funktion hör hemma i patenträtten.
4) Designen får inte innehålla någon annans varumärke, porträtt, efternamn eller upphovsrätt.
5) Designen får inte heller strida mot goda seder eller innehålla statsvapen eller statsflagga.

Hur fungerar designskydd i olika länder?

I Sverige kan man få designskydd för sin produkt genom att inge en nationell mönsteransökan till Patent- och registreringsverket, PRV. Vill man istället ha skydd i hela EU ansöker man hos den europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, EUIPO. När det gäller skydd utanför EU finns en internationell myndighet, WIPO (World Intellectual Property Organization) till vilken ansökan om skydd kan ges in. Designskyddet gäller i max 25 år i Sverige och i EU. I andra länder varierar skyddstiden, i USA exempelvis är skyddstiden endast 15 år.

Kan och bör man bevaka sina kunders design?

Eftersom myndigheterna i EU och Sverige inte granskar mot tidigare registrerade designs rekommenderar vi att du bevakar din registrerade design. Vi erbjuder sådan bevakning. Ofta har du som kund bra kontroll över dina konkurrenter och deras produkter. Vill du bevaka en specifik konkurrents nya designansökningar har du även möjlighet till en sådan bevakning via oss

Hur kan man använda designskydd och patent som kompletterande skydd?

Ett designskydd kan vara ett kompletterande skydd till ett patentskydd, det ena skyddet utesluter inte det andra. Ett designskydd skyddar produktens eller en produktdels utseende särskilt vad gäller linjer, konturer, färger, former, ytstrukturer och material. Ett patentskydd å andra sidan är ett idéskydd för lösningen på ett tekniskt problem. En designregistrering ger ett snabbt skydd. Om man vill ansöka om patentskydd för samma produkt är det viktigt att begära att designansökan hålls hemlig om inte patentansökan inges vid samma tillfälle eftersom en publicering av designen i annat fall kan utgöra ett nyhetshinder mot patentet.

Är en oregistrerad design skyddad?

En oregistrerad design som uppfyller förutsättningarna för designskydd är skyddad. Men observera att den endast är skyddad i tre år och bara gäller mot efterbildningar. Om du vill ha ett längre skydd måste du ansöka om ett registrerat designskydd inom ett år från offentliggörandet. En oregistrerad gemenskapsformgivning som uppnår förutsättningar för designskydd får effekt så snart designen blivit offentliggjord inom EU.

Kan man avtala om designskydd?  

Vi hjälper våra kunder att upprätta, granska och förhandla designrättsliga avtal såsom licensavtal, överlåtelseavtal och samexistensavtal.

Bör man utföra en nyhetsgranskning innan lansering?

Inför framtagning av nya produkter och lansering och marknadsföring finns det flera fördelar med att göra en nyhetsgranskning för att exempelvis se om tidigare liknande produkter har blivit designregistrerade eller för att förvissa sig om att man inte gör intrång i redan registrerad design för liknande eller identisk produkt. En sådan nyhetsgranskning kan du göra via oss och granskningsresultatet kan utgöra ett viktigt beslutsunderlag för ditt företag.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Nedan hittar du relevanta artiklar inom designskydd:

Nancy Resulovic

Trademark Paralegal

Jonas Delander

Head of Patent & Design, European Patent Attorney

Viveka Anderberg

European Patent Attorney

Maria Frödin

Attorney at Law, Senior Advisor

Maria Foskolos

Partner, Attorney at law

Jakob Broman

Partner, European Patent Attorney

Kontakta oss

Vad innebär designskydd?

Med design- eller mönsterskydd avses en produkts eller produktdels utseende, som bestäms av själva produktens detaljer eller i produktens utsmyckning. Design är med andra ord ett utseende av en produkt eller en produktdel. Exempel på produkter som kan designskyddas är leksaker, ornament, tyger, mattor, mobiltelefoner, däck, webbsidor, förpackningar etc.

För att få designskydd måste designen vara ny. Det innebär att det inte får finnas några tidigare identiska eller i stort sätt identiska utföranden på marknaden som har offentliggjorts före ansökningen. En design anses dock inte blivit offentliggjord på sätt som hindrar designregistrering, om offentliggörandet skett under en period på 12 månader före den dag då ansökningen lämnades in. Denna 12-månadersperiod brukar kallas ”grace period”.

För att designen skall registreras måste den dessutom vara särpräglad. Bedömningen görs utifrån det helhetsintryck en s.k. kunnig användare får av mönstret i förhållande till tidigare kända designer och utföranden. As a member of the European Union, Sweden offers different possibilities to obtain design protection in the country. No matter which form of protection you choose; Hansson Thyresson Patentbyrå AB offers professional representation before OHIM, WIPO, the Swedish Patent and Registration Office and the Swedish Courts.